Want your
own Fotopage?








 
Uniquely Kelantan

By: i am slaveofAllah

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 2-Oct-2006 00:03 Email | Share | Bookmark
kuih-kuih aka "tepung" dipasar ramadhan dikelantan

Lagu Tema==>>tepung kita

tugas mengedit dan upload gambar-gambar ni nampaknya banyak menguji iman dan menguruskan puasa.

kuih dikelantan juga dikenali sebagai "tepung" ketika aku kecil dulu, tapi skg ni panggilan tepung tu semakin hilang dari sebutan. mungkin satu hari lagi akan luput.

untuk viewers yang tahu nama kuih-kuih yang bertanda "?" bolehlah beritahu saya(sila sertakan no gambar) sebab senang nak update). masa snap gambar tu dah tanya dah kat makcik jual kuih, tapi memandangkan banyak sangat menyebabkan penyakit lupa.

kesimpulannya, kebanyakan kuih-kuih kelantan majoritinya amat manis. nak kata gula murah tak jugak, sbb harga gula dikelantan lebih mahal dari KL.

1.

akok


2.

buah tanjung


3.

yang kaler hijau dan putih = cendol dan kaler merah tu = locong,


4.

jala emas - memandangkan rakyat kelantan suka pada emas, kuih ni pun ada unsur emas jugak , lepas ni mungkin ada kuih emas dinar kot...


5.

kerabu sarae - kerabu rumpai laut.


6.

ketupat - ketupat ini dibuat dari beras pulut. rasanya ada yang tawar dan manis, biasanya senang didapati ketika hari raya


7.

koleh


8.

?


9.

Cream Puff
tq to Ukoz Nik Yar



10.

akok bunga
(tq to wenkt & sepul sang GUPAL)



11.

sekaya
ambo tanyo orae jual kuih semalam



12.

?


13.

chara berinti
(tq to wenkt)



14.

tepung serunai
tq to halim yazid teringat nama kuih ni masa dgr lagu tepung kita oleh saudara halim yazid



15.

Lompat Tikam - best kuih ni


16.

nekbat


17.

siro pisang


18.

pulut bakar
(tq to sepul sang GUPAL)



19.

nasi manis
(tq to wenkt)



20.

puteri mandi @ teri mandi


21.

siro labu


22.

seri ayu..


23.

tapai beras pulut


24.

tapai ubi kayu


25.

?
dibuat dari tapai, tak ingat dah nama dia



26.

tepung pelita


ni sebahagian saje kuih yang sempat diambil gambar. entry ini akan dikemaskini dari masa kesemasa.

tq untuk semua yg dah dan akan bagi nama kuih ni, untuk makluman ambo baru balik jah dari KL,
masa nok beli kuih untuk buko poso tu ambo gi taman melewar untuk beli kuih, puah pusing2 last skali beli karipap jer, sebab tak dok pilihan yang menggamit hati orae kelate supo ambo nih.

Tapi maso tahun 1999 tu kalu kat greenwood ado la kuih2 supo di kelate ni. sebab greenwood rama jugok orae kelate. loning ambo raso ado lagi tapi mahal la banding nge kelate.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net